نکات مهم مشارکت در ساخت‌ و ساز در رشت

نکات مهم مشارکت در ساخت‌ و ساز در رشت

مشارکت در ساخت و ساز در رشت می‌تواند در گستره بافت فرسوده موجب افزایش استحکام بنا شود. می‌شود خانه‌های کلنگی را با مشارکت دیگران نوسازی کرد و زیبایی ساختمان را از نو ایجاد کرد.

مشارکت در ساخت و ساز ساختمان چند سالی است که با اقبال خوبی از سمت صاحبان ملک‌های قدیمی و کلنگی روبه‌رو شده است. این قراردادها اگر به صوت درست و با رعایت حقوق طرفین پیش برود، سود رضایت‌بخشی به همراه خواهد داشت؛ زیرا در سال‌های اخیر و خصوصاً در شهرهای بزرگ دیگر کمتر کسی ممکن است هم صاحب زمین باشد و هم سرمایه و تخصص لازم را برای ساخت بنای جدید در اختیار داشته باشد.

بر اساس حقوق خصوصی و عمومی هر قراردادی که فی‌مابین نوشته می‌شود دارای چارچوب و اصولی می‌باشد که طی دستوری مدون تحت عنوان قانون تدوین می‌گردد. در مسائل مربوط به ساخت‌ و ساز بین سازندگان و متخصصان امر یک سری قوانینی لحاظ می‌گردد تا چارچوب برنامه و وظایف اجرایی برای هر یک از طرفین مشخص باشد درهرصورت هرگونه اتفاق حقوق هر یک محرز باشد.

مشارکت در ساخت و ساز رشت

در مقاله امروز همراه ما باشید تا در رابطه نکاتی که باید در قرار مشارکت ساخت‌وساز رعایت شود، باهم صحبت کنیم به‌خصوص که در مقاله امروز به‌صورت اختصاصی در رابطه با مشارکت ساخت‌وساز در رشت نیز صحبت می‌کنیم.

مشارکت ساخت‌ و ساز در رشت

یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری و هم تأمین مشکل مسکن مردم مشارکت در پروژه‌های ساختمانی است که مالک قصد مشارکت دارد و به دنبال یک سازنده معتبر و مجرب می‌گردد، تقریباً یک‌دوم از قیمت تمام‌شده یک واحد مسکونی قیمت زمینان است درواقع برای ساخته‌شدن یک واحد مسکونی سازنده به همان اندازه سرمایه‌ای برای خرید مصالح و ساخت خانه می‌گذارد که مالک هم ملکش را برای مشارکت گذاشته است درواقع در این میان کسی متحمل ضرر نخواهد شد.

مشارکت در ساخت و ساز در رشت

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط ساخت و ساز در رشت می توانید روی آیکون بالا کلیک کنید.

آنچه در مشارکت ساخت‌ و ساز در رشت اهمیت دارد این است که؛ محله‌های مهم و دسترسی محله شهر رشت را بشناسید. مثلاً سه‌راه پاستور ازجمله محله‌های مهم در شهر رشت می‌باشد که و در نزدیکیان خیابان فلسطین قرار دارد که دسترسی به‌تمامی امکانات رفاهی، تجاری، و … را برای شما راحت‌تر می‌کند و این یک گزینه مثبتی است که بعد از ساخت واحدها در فروششان تأثیر بسزایی دارد.

مشارکت در ساخت این منطقه از رشت، گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال یک سرمایه مطمئن و سودآور هستند، سود کلانی که از راه این پروژه مشارکت در ساخت در رشت عاید طرفین معامله می‌شود بسیار چشم‌گیر است؛ به همین خاطر است که امروزه افراد زیادی به سمت مشارکت در ساخت و ساز در رشت گرایش پیدا می‌کنند. طبق اطلاعات اخذشده 55 درصد از مبلغ مشارکت را سازنده و 45 درصد از آن عاید مالک خواهد شد که برای سازنده می‌توانید یک مزیت باشد.

مطالعه مقاله سود ساخت و ساز ساختمان

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

یکی از قراردادهای مدنی که بین اشخاص حقیقی یا حقوقی منعقد می‌شود و احتیاج به رعایت بسیاری از مسائل حقوقی دارد، قرارداد مشارکت در ساخت می‌باشد که در تعریف آن به زبان ساده آمده است که قراردادی فی‌مابین مالک زمین و سازنده در راستای احداث ساختمانی جدید منعقد می‌گردد و به‌موجب آن هر طرف آورده و سهمی از مشارکت دارد.

آشنایی با انواع قرارداد پیمانکاری

به‌موجب مقتضای اطلاق این قرارداد، هر طرف می‌تواند سهم خود از واحدهای ساختمانی را پیش‌فروش نماید مگر اینکه در قرارداد این حق ازیک‌طرف تا زمانی مشخص به‌طور مثال اتمام سفت‌کاری سلب شده باشد. بنابراین قرارداد پیش‌فروش‌ آپارتمان تابع قرارداد مشارکت در ساخت است.

مشارکت در ساخت و ساز رشت

مشارکت در ساخت و ساز چه مزایایی دارد؟

مشارکت در ساخت مزایای بسیار دارد که می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بهتر شدن مقاومت ساختمان نوساز نسبت به بنای قدیمی
  • رعایت اصول نوین و مدون مهندسی برای ساخت بنا
  • ایجاد فضای مسکونی به تعداد بیشتر
  • زیبایی ساختمان با توجه به سلیقه و استانداردهای روز
  • استفاده آر مصالح، روش‌ها و ماشین‌آلات مدرن برای ساخت بنا

اما شاید مهم‌ترین مزیت چنین قراردادی را بتوان سودی دانست که در کوتاه‌مدت عاید طرفین توافق می‌شود. به همین دلیل، لازم است موارد حقوقی و عرفی را دربارۀ محاسبه سهم مالک و سازنده بشناسیم و با خیال راحت‌تر وارد عملیات ساخت‌وساز مشارکتی بشویم.

معایب مشارکت در ساخت و ساز چیست؟

  1. عدم داشتن اطلاعات کافی و وقوف کامل در خصوص مشارکت و مفاد قراردادها.
  2. متأسفانه امروزه تعداد زیادی از کلاهبرداری ها در این خصوص روی میز دادگاه‌ها می‌باشد.

چه خطراتی ممکن است طرفین قرارداد مشارکت در ساخت را تهدید نماید؟

اگر یک قرارداد صحیح با تمام جزییات تنظیم نگردد و طرفین به خاطر داشتن رودربایستی اسناد را به درستی بررسی و مطالعه ننمایند قطعاً در همان اواسط کار دچار مشکل می‌شوند و از دادن هرگونه وکالت بلاعزل جهت فروش و اجرا جداً خودداری نمایید.

نکات طلایی ساخت و ساز ساختمان

چند نکته مهم در نوشتن قرارداد مشارکت ساخت‌ و ساز

در خصوص نحوه مشارکت و توافق بین مالک و سازنده نکات مهمی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

1. میزان آورده مالک و سازنده

در قراردادهای مشارکت در ساخت‌وساز لازم است آورده‌های هر دو طرف قرارداد تا جایی که ممکن است به‌وضوح ذکر شوند. به‌عنوان‌مثال لازم است مالک ارزش‌گذاری دقیقی را روی ملک خود انجام دهد.

همچنین اگر زمین یا ملک دارای امتیازات خاص و ویژه‌ای باشد که امکان انتقال آن‌ها به ساختمان جدید وجود داشته باشد ازجمله کنتور برق، چاه و … ذکر آن‌ها در قرارداد ضروری است.

2. ارزش‌گذاری ملک

مالک: ارزش‌گذاری ملک ازجمله مواردی است که لازم است قبل از معامله انجام شود؛ حال درصورتی‌که این کار به‌صورت صحیح انجام نشود، قطعاً منجر به بروز اختلاف بین دو طرف قرارداد می‌شود.

نکته: در شرایطی که بنا به هر دلیلی پروژه ساخت با مشکل مواجه شود، یک از مواردی که در تعیین تکلیف و فسخ قرارداد بررسی خواهد شد، میزان آورده طرفین است.

3. سازنده:

آورده‌های سازنده باید به‌صورت کامل و با ذکر جزئیات دقیق در قرارداد درج شود. ساخت پروژه با ویژگی‌های مشخص ازجمله آورده‌های سازنده است.

به‌عنوان‌مثال تعیین این مورد که هزینه‌هایی مانند صدور پروانه، هزینه صورت‌مجلس تفکیکی، جرائم احتمالی شهرداری، عوارض متعلقه، خرید تراکم، مازاد تراکم، هزینه تقسیم‌نامه واحد، صدور سند مالکیت، بیمه تأمین اجتماعی کارکنان و سایر موارد ضروری بر عهده چه کسی است و به چه شکلی باید پرداخت شوند، لازم است در قرارداد ذکر شوند.

بند‌های قرارداد مشارکت ساخت‌ و ساز

  • مشخصات کامل طرفین قرارداد حتماً به‌صورت دقیق ذکر شود. متعاقدین باید اصل مدارک هویتی طرف مقابل را بررسی کنند. در این حالت طرفین باید از معتبر بودن هویت طرف مقابل اطمینان حاصل کنند تا بزه کلاه‌برداری رخ ندهد.
  • در هر قراردادی باید موضوع با جزییات کامل تعیین شود تا هیچ شبهه‌ای در آن ورود پیدا نکند. در قرارداد ذکر شود که فلان زمین با فلان متراژ واقع در فلان وضعیت ثبتی می‌باشد.
  • آورده طرفین اشاره شود؛ بدین شرح که سازنده ملک فلان مقدار آورده نقدی در قرارداد تزریق کرده است و مالک نیز زمین را به‌عنوان آورده، وارد قرارداد کرده است.

سایر شرایطی که باید در قرارداد اشاره کرد عبارت‌اند از:

  • نسبت سهم‌الشراکه طرفین قرارداد از سازه جدید حتماً در عقد اشاره شود به‌طور مثال سازنده سازه با مالک زمین در قرارداد توافق می‌کنند که از 20 واحد ساخته‌شده 5 واحد برای سازنده و 15 واحد به مالک تعلق خواهد گرفت.
  • مدت قرارداد حتماً مشخص شود که سازنده باید در چه تاریخی شروع به عملیات کند و بعد از شروع، در طول چه مدتی سازندگی را انجام دهد و مواعد دیگری ازجمله گرفتن پایان کار و سایر موارد.
  • تعهدات طرفین به ریز باید مشخص بشود تا شخصی بعد از انعقاد قرارداد از زیر بار مسئولیت با این توجیه که وظیفه من نیست، شانه خالی کند. همچنین تعهدات به نحوی باید نگارش شده باشد که احتمال هیچ تفسیر سوء از آن تعهدات نباشد.
  • از دیگر بندهای قرارداد مشارکت در ساخت می‌توان به شرایط قرارداد، تعیین دفترخانه برای ثبت قرارداد محضری و ثبت‌اسناد و مدارک ضمیمه قرارداد اشاره کرد.

آیا باید شرایط اجرایی و فنی هم در قرارداد مشارکت ساخت قید شود؟

یکی از بندهایی که باید به‌صورت کلمه به کلمه و در اصطلاح واو به واو تدقیق شود تا در آینده به اختلافی برخورد نشود، بند شرایط فنی و اجرایی می‌باشد.

به‌طور مثال نوع کاشی، شیرآلات، کولر، سرامیک، اسکلت‌بندی و سایر متریال لازم برای ساخت یک ساختمان در آن درج شود؛ زیرا در پرونده‌‌‌های ملکی بسیار دیده‌شده است که طرفین قرارداد به دلیل اختلاف در نوع بتنی که برای ساخت ساختمان به‌کاررفته است به مشکل برخورده‌اند. به همین خاطر برای منعقد کردن یک قرارداد حتماً از یک مهندس خبره در این امر استفاده شود تا موضوعی از قلم نیافتد.

یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری و هم تأمین مشکل مسکن مردم مشارکت در پروژه‌های ساختمانی است که مالک قصد مشارکت دارد و به دنبال یک سازنده معتبر و مجرب می‌گردد، تقریباً یک‌دوم از قیمت تمام‌شده یک واحد مسکونی قیمت زمینان است درواقع برای ساخته‌شدن یک واحد مسکونی سازنده به همان اندازه سرمایه‌ای برای خرید مصالح و ساخت خانه می‌گذارد که مالک هم ملکش را برای مشارکت گذاشته است درواقع در این میان کسی متحمل ضرر نخواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا