نکات مهم مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان

نکات مهم مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان

امروزه در همه شهرها ازجمله اصفهان مشارکت در ساخت‌ و ساز ساختمان بسیار رواج یافته است و اغلب فعالان در حرفه ساخت‌ و ساز تمایل فراوانی برای بستن قرارداد مشارکت در ساخت دارند. مشارکت در ساخت‌ و ساز اغلب بهترین گزینه برای آن دسته از افرادی است که قصد دارند ملک قدیمی یا به‌اصطلاح کلنگی خود را به فروش برسانند زیرا در صورت مشارکت با سازنده‌‌ای که معتبر و مورداطمینان باشد، می‌توانند در انتظار سرمایه‌گذاری پرسودی نیز باشند. در ادامه‌ي مقاله با ما همراه باشید تا باهم درباره‌ي مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان بیشتر بدانیم.

مشارکت در ساخت‌ و ساز چیست؟

مشارکت در ساخت‌ و ساز، نوعی روش اجرای پروژه‌های ساختمانی است که در یک‌طرف آن مالک یا مالکین یک زمین یا ملک قدیمی و کلنگی و در طرف دیگر آن سازنده پروژه قرار دارد. سرمایه پروژه، زمین (به‌عنوان آورده مالک) و نقدینگی (به‌عنوان آورده سازنده) است. در پایان پروژه، هر یک از طرفین، سهم خود را از پروژه ساخته‌شده متناسب با شرایط مشارکت دریافت می‌کنند.

مراحل قانونی مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان چیست؟

مراحل قانونی مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان یک تا چند سال زمان می‌برد. به‌طورکلی مراحل قانونی مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان عبارت‌اند از:

  • امضای نمونه قرارداد مشارکت ساخت‌وساز
  • اعطای وکالت کاری از سوی مالک به سازنده ساختمان
  • دریافت دستور نقشه
  • تهیه نقشه معماری، نقشه محاسبات، برق و مکانیک
  • دریافت گواهی‌های موردنیاز از شهرداری، سازمان آتش‌نشانی، نظام‌مهندسی، اداره اوقاف (اگر زمین وقفی است)، فضای سبز و غیره
  • پرداخت فیش عوارض از سوی سازنده ساختمان
  • دریافت جواز ساخت زمین
مشارکت در ساخت و ساز در اصفهان
  • تخلیه و تحویل زمین یا ساختمان فرسوده به سازنده در زمان اخذ کامل قرض‌الحسنه و بلاعوض
  • تخریب و تجهیز محل کارگاه
  • اسکلت
  • انتقال بخشی از سند زمین به نام سازنده
  • نازک‌کاری و پایان عملیات ساختمانی و تحویل کامل آپارتمان
  • انتقال بخش دوم سند به نام سازنده ساختمان
  • دریافت اسناد تک‌برگ مالکیت از سوی سازنده ساختمان یا آپارتمان و تحویل به مالک
  • آغاز دوره تضمین قرارداد مشارکت ساخت ساختمان

تعهدات سازنده ملک در مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان چگونه است؟

اصلی‌ترین وظیفه سازنده ملک در ساخت‌ و ساز در اصفهان، آغاز عملیات ساخت و اتمام به‌موقع آن طبق مشخصات و مندرجات قرارداد مشارکت است. این تعهدات شامل پرداخت کلیه هزینه‌‌های ساخت‌وساز، مجوزها، پرداخت اجاره‌بها به مالک در طول زمان ساخت می‌شود. رعایت نکات استانداردسازی ملک و قوانین نظام‌مهندسی و سایر مراجع قانونی مرتبط، ارائه گزارش کار ساخت به مالک در دوره‌‌های مشخص‌شده و اخذ پایان کار و مراحل دریافت سند و همچنین پرداخت جرائم شهرداری همگی جزو تعهدات سازنده ملک مشارکتی است.

تعیین سهم‌الشراکه از اصلی‌ترین مواردی است که مالک و سازنده باید روی آن باهم به توافق برسند. اگر هر دو طرف در این کار حرفه‌‌ای باشند، می‌توانند همان ابتدا کل هزینه‌‌ها را پیش‌بینی کرده و سهم نهایی هر طرف را بر اساس آورده‌‌شان تقسیم کنند، اما عموماً مالک‌ها تنها یک‌بار در عمرشان زمین را برای ساخت در اختیار سازنده می‌گذارند. به همین دلیل مشاوران املاک از یک سری نسبت‌های عرفی برای تعیین سهم‌الشراکه استفاده می‌‌کنند. قیمت زمین و تعداد طبقاتی که قرار است ساخته شود، اصلی‌ترین معیار‌ها در تعیین سهم‌الشراکه است. یک آپارتمان به‌طور عادی، حداقل چهار طبقه ساخته می‌شود. هر چه تعداد طبقات بیشتر شود، سهم مالک برای چهار طبقه اول بالاتر می‌رود و سازنده برای طبقات بالاتر یعنی پنجم، ششم و به همین ترتیب سهم بیشتری خواهد داشت.

ازجمله مواردی که سازنده هیچ تعهدی نسبت به پرداخت آن‌‌ها ندارد، بدهی‌‌های ملک از قبیل عوارض پرداخت‌نشده شهرداری، پلاک ثبتی و یا مالیات‌های اجاره و … است که لازم است تمامی این موارد در قرارداد مشارکت در ساخت ذکر شوند.

تعهدات مالک زمین در مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان چیست؟

اصلی‌ترین تعهد مالک در ساخت‌ و ساز در اصفهان، تسلیم ملک به پیمانکار یا سازنده ملک است زیرا بدون تحویل ملک به سازنده شروع عملیات ساخت امکان‌پذیر نیست. پس مالکان باید آگاه باشند اگر پس از عقد قرارداد پشیمان شدند بدون توافق نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند، زیرا سازنده می‌‌تواند با مراجعه به دادگاه حق خود را مطالبه و مراحل تسلیم ملک را که در تعهد مالک است اجرا کند.

انواع مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان چیست؟

در ادامه به توضیح مختصر انواع مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان می‌پردازیم:

مشارکت عادی (معمولی)

در این نوع از مشارکت، معمولاً بین 40 تا 60 درصد قدرالسهم در قرارداد شراکت ساختمانی تعیین می‌شود و طرفین در این موردتوافق می‌کنند. این نوع از مشارکت در ساخت کاربرد زیادی دارد.

مشارکت سهامی (سهمی)

در این نوع از مشارکت، سازنده ملک، به‌عنوان یکی از طرف‌های نمونه قرارداد مشارکت در ساخت، بخشی از زمین یا ساختمان فرسوده را خریداری می‌کند و قرارداد مشارکت با احتساب سهم زمین خریداری‌شده امضاء می‌شود.

مشارکت تهاتری

در این نوع از نمونه قرارداد مشارکت در ساخت کامل ملک علاوه بر پرداخت تمام هزینه‌های اداری و تأسیساتی ساختمان، بخشی از سهم یا مبلغ بلاعوض به‌عنوان اقلام غیر ریالی به‌طرف مقابل واگذار می‌شود.

مشارکت تکمیلی

 ممکن است پیش از تنظیم و امضای قرارداد میان صاحب زمین و سازنده، پروژه مراحلی از ساخت را سپری کرده باشد و نیمه‌کاره باشد. در این صورت، مالک، میزان کار انجام‌شده را محاسبه می‌کند و متقاضی ساخت بخش‌های باقی‌مانده ساختمان، بخشی از قدرالسهم ملک را مالک خواهد شد.

مشارکت معاوضه‌ای

در این نوع از نمونه قرارداد مشارکت در ساخت‌وساز بخشی از سهم آورده مطابق با قدرالسهم محاسبه و پرداخت می‌شود و سپس نمونه قرارداد مشارکت در ساخت تنظیم و امضاء می‌شود.

مهم مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان

بندهای قرارداد مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان شامل چه مواردی باید باشد؟

در قرارداد مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان، بندهای مهمی باید ذکر شوند که عبارت‌اند از:

  • مشخصات کامل طرفین قرارداد حتماً به‌صورت دقیق ذکر شود. متعاقدین باید اصل مدارک هویتی طرف مقابل را بررسی کنند. در این حالت طرفین باید از معتبر بودن هویت طرف مقابل اطمینان حاصل کنند تا کلاهبرداری رخ ندهد.
  • در هر قرارداد مشارکتی باید موضوع با جزییات کامل تعیین شود تا هیچ شبهه‌ای در آن ورود پیدا نکند.
  • آورده طرفین اشاره شود؛ بدین شرح که سازنده ملک مقدار معینی (مقدار بیان شود) آورده نقدی در قرارداد تزریق کرده است و مالک نیز زمین را به‌عنوان آورده، وارد قرارداد کرده است.

سایر شرایطی که باید در قرارداد پیمانکاری اشاره کرد عبارت‌اند از:

  • نسبت سهم‌الشراکه طرفین قرارداد از سازه جدید حتماً در عقد اشاره شود.
  • مدت قرارداد حتماً مشخص شود که سازنده باید در چه تاریخی شروع به عملیات کند و بعد از شروع، در طول چه مدتی سازندگی را انجام دهد و مواعد دیگری ازجمله گرفتن پایان کار و سایر موارد. در غیر این صورت، اگر سازنده مقید به زمان نشده باشد، می‌تواند از ایفای تعهدات خود در زمان مناسب سرباز زند.
  • تعهدات طرفین به ریز باید مشخص بشود تا شخصی بعد از انعقاد قرارداد از زیر بار مسئولیت، شانه خالی کند. همچنین تعهدات به نحوی باید نگارش شده باشد که احتمال هیچ تفسیر سوء از آن تعهدات نباشد.
  • از دیگر بندهای قرارداد مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان، تعیین دفترخانه برای ثبت قرارداد محضری و ثبت‌اسناد و مدارک ضمیمه قرارداد است.

مزایای مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان چیست؟

مزایای مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان باعث شده است که توجه صاحبان زمین و خانه‌های کلنگی به آن معطوف شود. مزایای مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان عبارت‌اند از:

  1. قراردادهای مشارکت در ساخت، بهترین، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای نوسازی ساختمان‌های قدیمی و زیباسازی محله‌های قدیمی هستند.
  2. با مشارکت در ساخت‌ و ساز می‌توان به‌راحتی ساختمان‌های قدیمی را به نوساز تبدیل کرد؛ ساختمان‌های جدید نسبت به ملک‌های کلنگی و قدیمی از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار هستند که در مقابل بلایای طبیعی همانند زلزله مقاوم می‌باشند و امنیت خاطری برای افراد به وجود می‌آورند.
  3. وقتی خانه‌‌تان را بازسازی کنید دارید ارزش سرمایه خود را افزایش می‌دهید و حتی اگر نخواهید خودتان در آن خانه زندگی کنید، از فروش آن سود بسیار بیشتری عایدتان می‌شود. که این قطعاً یکی از فواید مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان است.
  4. پروژه‌های مشارکتی در ساخت‌ و ساز موجب صرفه‌جویی در وقت انرژی و بودجه مالی صاحب‌ملک می‌شود. شرکت‌های متخصص در این زمینه با تسلط کافی بر مراحل ساخت‌وساز، پروژه را به بهترین شکل به پایان می‌رسانند. صرفه‌جویی در هزینه‌ها شامل مصرف انرژی و هزینه خرید لوازم و مصالح اولیه است.
  5. برای خانه‌های کلنگی به‌سختی خریدار پیدا می‌شود و این در حالی است که خانه‌های نوساز همیشه مشتری خودشان رادارند. اگر بخواهید سرمایه‌تان (یا به عبارتی خانه) را سریعاً به پول نقد تبدیل کنید، یکی از بهترین راه‌ها مشارکت در ساخت‌وساز در اصفهان است.

سود ساخت و ساز ساختمان چقدر است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سود ساخت و ساز می توانید روی کلمه لینک شده کلیک کنید.

8 دیدگاه دربارهٔ «نکات مهم مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان»

  1. سلام وقت بخیر
    برای درخواست مشارکت در ساخت و ساز در اصفهان چگونه باید اقدام کنیم،

  2. سلام وقت بخیر.
    ما یه خونه کلنگی داریم امسال تصمیم گرفتیم که به صورت مشارکت به شرکتی واگزار کنیم. با توجه به تعریف هایی که از شرکت رهپویان شنیدیم نیاز به یک جلسه اشنایی یا مشاوره داریم.
    برای مشاوره چگونه می تونیم اقدام کنیم؟

    1. تیم تولید محتوا اطمینان صنعت رهپویان

      سلام جناب مستولی عزیز
      برای دریافت مشاوره می توانید فرم انتهای این صفحه را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. همینطور می توانید با شماره 09126771709 تماس بگیرید.

  3. خیلی مطالب کامل بود. لطفا یه مقاله راجع به جلوگیری از کلاهبرداری در مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان بنویسید. خیلی میتونه کمک کننده باشه.

    1. تیم تولید محتوا اطمینان صنعت رهپویان

      سلام جناب نجفی عزیز. ممنون از نظر لطفتون.
      در بخش مشارکت در ساخت و ساز ساختمان می توانید اطلاعات لازم را کسب کنید.

  4. با سلام و خسته نباشید.ساختمانی با 8 نفر مالک در اصفهان هستیم
    ۴۸۰ متر کل متراژ زمین میباشد.
    زمین متری 7۰ میلیون قیمت دارد.
    یک سازنده قرار است بصورت ۴۰درصد سازنده و ۶۰ درصد مالک برای ما کار مشارکت در ساخت‌ و ساز در اصفهان
    را انجام دهد.
    ۴.۵ میلیون هزینه برای ساخت نیاز دارد.
    در مورد مبلغ بلاعوض با هم اختلاف داریم.
    لطفا ما را راهنمایی کنید .
    با تشکر از سایت خوب و مفید شما.

    1. تیم تولید محتوا اطمینان صنعت رهپویان

      سلام مخمد عزیز
      برای پاسخ به این سوال باید بگیم که اگر فرض کنیم جواز ساخت ۵ طبقه روی همکف با ۶۰% در هر طبقه تراکم گرفته باشه یعنی ۱۴۴۰ متر ( ۵طبقه ۲ واحدی ) سازنده باید 6میلیاد و 812میلیون تومان به مالکین بلاعوض بده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا