سود ساخت و ساز ساختمان

سود ساخت و ساز ساختمان چقدر است؟

 سود ساخت و ساز ساختمان ، خدمات عمرانی یکی از شغل هایی است که برای شروع آن به سرمایه بزرگ نیاز دارید. بنابراین فردی که قصد سرمایه گذاری در این حوزه را دارد، قطعا باید همه جوانب سود و زیان را سنجیده باشد و در آخر با برآورد نسبت سود و زیان تصمیم به ساخت یا عدم ساخت را می گیرد.

عوامل بسیاری وجود دارند که می تواند بر مقدار سود ساخت و ساز ساختمان اثر بگذارد مانند شرکت خدمات عمرانی که انتخاب می کنید. ؛ بنابراین اگر شما قصد شروع ساخت، یک ساختمان را دارید، ابتدا باید با این عوامل به طور کامل آشنا شوید.

ما در شرکت رهپویان صنعت سعی کردیم اطلاعات دقیقی از عواملی که بر سود ساخت و ساز ساختمان تاثیر می گذارد، جمع آوری کنیم؛ سپس سعی کردیم این مطالب را در قالب یک مقاله گر آوریم و به شما عزیزان ارائه کنیم. بنابراین تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر سود ساخت و ساز ساختمان

عوامل تاثیر گذار در سود ساخت و ساز ساختمان

ابتدا لازم است که این نکته بسیار مهم را به شما گوشزد کنیم که نباید سود ساخت و ساز ساختمان را با تورمی که باعث افزایش قیمت ساختمان شما شده است را اشتباه بگیرید.

امروزه به دلیل افزایش بی رویه نرخ تورم در کشور ما، بسیاری از افراد با این مشکل سر و کار دارند. به طوری که نمی توانند مقدار سود ساخت و ساز ی یا خدمات عمرانی دیگر مانند: محوطه سازی ساختمان را با تورم موجود را از یکدیگر تشخیص دهند.

ابتدا عواملی که در سود ساخت و ساز ساختمان تاثیر دارند، به شرح زیر است:

قیمت زمین

هزینه ساخت و ساز

قیمت ساختمان نوساز

 وسایل ساخت و ساز ساختمان

هزینه ساخت و ساز ساختمان

برای کسب اطلاعات دقیق درباره هزینه ساخت و ساز ساختمان و عوامل تاثیر گذار بر آن، می توانید بر روی آیکون بالا کلیک کنید.

با توجه به موارد بالا، می توان فرمولی را تحت عنوان فرمول سود ساخت و ساز ساختمان یا نوسازی ساختمان  بدست آورد. در این فرمول ابتدا هزینه ساخت و قیمت زمین را با یکدیگر جمع سپس از قیمت ساختمان نوساز در آن بازه زمانی کم می کنند. به طور کلی این فرمول را می توان به شرح زیر نوشت:

سود ساخت ساختمان = (قیمت زمین + هزینه های ساخت) – قیمت ساختمان نوساز در آن بازه زمانی

با توجه به فرمول بالا، قطعا مشاهده می کنید که هر چه قیمت ساختمان نوساز بیشتر باشد، به دنبال آن سود ساخت نیز افزایش می یابد. البته تغییراتی که می خواهید بدهید هم مؤثر است مانند: ایجاد سقف کاذب که هزینه ای متفاوت دارد.

هزینه ها و سود ساخت و ساز ساختمان چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که سود ساخت و ساز ساختمان به عوامل بسیاری بستگی دارد، هزینه های آن هم می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد. از جمله این عوامل به شرح زیر است:

هزینه های نازک کاری ساختمان

هزینه نازک کاری ساختمان در شهر ها و مناطق مختلف بسیار با هم تفاوت دارد. زیرا شاید مشاهده کرده باشید طراحی و نمای ساختمان ها در مناطق بالای تهران با مناطق پایین بسیار متفاوت است. البته این هزینه بر اساس قرارداد پیمانکاری مشخص میشود.

با توجه به این تفاوت قطعا هزینه زیادی را نیز در بر خواهد داشت. البته با توجه به قیمت بالای زمین در آن مناطق درسته که هزینه نازک کاری بالا است ولی از میزان سود ساخت و ساز کم نخواهد شد، چه بسا اضافه هم خواهد شد.

بنابراین می توان یک فرمولی را جهت محاسبه هزینه ساخت نوشت. این فرمول به شرح زیر است:

هزینه ساخت = هزینه هر متر مربع ساخت × زیربنای مفید

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که منظور از زیر بنای مفید چیست؟

برای محاسبه زیربنای مفید، فاکتور های بسیاری تعیین شده است، که این فاکتور ها بر اساس موارد زیر است:

که برای راحتی در محاسبه ما سعی کردیم فرمولی را بدست آوریم. این فرمول به شکل زیر است:

بنای مفید = تراکم × (متراژ کلی زمین × درصد ساخت زمین)

در اکثر مناطق تهران، 70 درصد از کل زمین، در دست ساخت قرار می گیرد.

برای درک کامل این موضوع، سعی کردیم مثالی تحت عنوان محاسبه بنای مفید برای شما شرح دهیم.

زمینی را در نظر بگیرید، بنای کل زمین 400 متر باشد، و شهرداری اجازه ساخت 70 درصد از زمین را داده باشد. میزان تراکم با طبقات ساختمان را 4 در نظر بگیرید. محاسبه زیر بنا به شرح زیر است:

1120= 4 ×(400 × 70٪)

با توجه به فرمول  که در قسمت بالا شرح دادیم، سود ساخت و ساز ساختمان اینگونه محاسبه می شود:

فرض کنید در آن منطقه که قرار است ساخت و ساز انجام دهید، قیمت هر متر بنا 30 میلیون تومان باشد. اگر متراژ زمین را همان 400 متر در نظر بگیرید، برای محاسبه قیمت نوساز باید فرمول زیر را محاسبه کرد:

33 میلیارد و 600 میلیون تومان = میلیون × [۴ × (400 × 70٪)]

قیمت نوساز = قیمت هر متر مربع نوساز × [ تعداد طبقات × (متراژ کل زمین × درصد ساخت زمین)]

قیمت زمین نسبت به قیمت نوساز

دیگر عاملی که در تعیین سود ساختمان بسیار تاثیر گذار است، نسبت قیمت زمین به ساختمان نوساز است. البته نکته ای که باید در اینجا به شما یاد آور بشوم این است که نمی توان هیچ نسبت ثابتی بین قیمت و زمین و ساختمان نوساز مشخص کرد. زیرا هر یک از آن ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اما با توجه به این موضوع می توان از محاسبه نسبت قیمت زمین به ساختمان نوساز سه نتیجه را بدست آورد:

  1. محاسبه میزان سود حاصل از ساخت و ساز
  2. تشخیص منطقی بودن خرید زمین برای ساخت و ساز
  3. تشخیص مناسب بودن زمان برای خرید زمین جهت ساخت و ساز
هزینه های ساخت و ساز
چگونه تفاوت بین سود ساختمان و تورم را از هم تشخیص دهیم؟

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، به دلیل افزایش پی در پی مقدار نرخ تورم در کشور ما و به دنبال آن افزایش هزینه ساخت و ساز ساختمان  ، بسیاری از پیمانکاران  از افزایش این قیمت خوشحال می شوند.

تصور آن ها این است که هر چقدر قیمت ساختمان بالا رود بر مقدار سود آن ها نیز اضافه می شود. اما این تصور کاملا غلط و دور از ذهن است.

وقتی ساختمان شما در اثر تورم قیمت بالاتری به فروش رود، ولی شما دیگر نتوانید ساختمان سازی کنید به این دلیل که انواع تاسیسات و ساخت ساختمان افزایش یافته است. این به معنی ضرر شما در ساختمان است.

 

شما در صورتی می توانید بگویید که در ساختمان سازی سود کردید که بتوانید با سرمایه قبلی خود همان ساختمان را بسازید. 

البته نکته قابل توجه دیگر در سود ساخت و ساز مشارکتی، این است که میزان درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه شود.

سود ساخت و ساز ساختمان

برای مثال شخصی قصد دارد خانه خود را به یک پیمانکار جهت ساخت بسپرد. در برخی مناطق میزان این مشارکت 50 به 50 است. 

یعنی 50 درصد از کل ساختمان ساخته شده به پیمانکار و 50 درصد بعدی به صاحب ملک تعلق می گیرد. اما در مناطقی دیگر این سود 60 به 30 است. یعنی میزان سهم پیمانکار از کل ساختمان تنها 30 درصد است. 

مشارکت 60 به 30 بیشتر در مناطقی که نسبت قیمت زمین به ساختمان بیشتر است، در نظر گرفته می شود.

تعداد طبقات قابل ساخت

تعداد طبقات می تواند بر سود ساخت و ساز تاثیر بگذارد. هر چقدر طبقات زیادتر باشد، سود ساخت و ساز ساختمان نیز افزایش می یابد.

بنابراین نباید این از این نکته بسیار مهم در ساختمان سازی غافل شویم. البته تعداد طبقات بر اساس متراژ زمین تعیین می شود. هر چه متراژ زمین زیادتر باشد، تعداد طبقات هم افزایش می یابد.

البته در بعضی از مناطق هم به دلیل برخی قانون های نا به جا، به زمین ها به متراژ بالا، اجازه ساخت کمتر طبقات را می دهند.

سخن پایانی

در این مقاله ما در شرکت رهپویان صنعت که برای آشنایی با خدمات آن می توانید به بخش خدمات مراجعه کنید، سعی کردیم درباره عواملی که بر سود ساخت و ساز ساختمان و نحوه محاسبه آن اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم.

بنابراین برای شروع ساختمان سازی و افزایش سود خود، باید این نکات طلایی ساخت و ساز ساختمان را بدانید و در محاسبه سود خود به کار ببرید. 

البته برای محاسبه دقیق تر سود ساخت و ساز ساختمان و کسب مشاوره می توانید با مشاوران رهپویان تماس بگیرید و به طور رایگان از تجربه آنها برخوردار شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا