چگونه پنجره مناسب در بازسازی ساختمان را انتخاب کنیم؟

چگونه پنجره مناسب در بازسازی ساختمان را انتخاب کنیم؟

انتخاب پنجره مناسب در بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان امروزی از فعالیت‌های بسیار رایج است. یکی از مراحل مهم بازسازی انتخاب پنجره مناسب است. شاید تابه‌حال شنیده باشید که می‌گویند پنجره، چشم‌خانه است زیرا پنجره درست مانند چشم واقعی، به چهرۀ ساختمان زیبایی می‌دهد و به فضای درون آن نور می‌بخشد. جایگاه و کاربرد پنجره نه فقط برای ساختمان، بلکه ازلحاظ فرهنگی هم دارای اهمیت است. به‌طوری‌که در طول تاریخ اقوام و تمدن‌های مختلف، پنجرۀ خانه‌ها و ساختمان‌های خود را طوری ساخته و اجرا می‌کردند که تا بازتاب‌دهندۀ سلیقه و باور عمومی‌شان باشد. بنابراین، با توجه به اهمیت پنجره در ساختمان، انتخاب مناسب نیازمند دقت و توجه زیادی است. پس در ادامه‌ي مقاله با ما همراه باشید تا باهم درباره‌ي انتخاب پنجره‌ی مناسب در بازسازی ساختمان و پنجره برای بازسازی بیشتر بدانیم.

بازسازی ساختمان عملیات‌ترمیم و مرمت است که به‌منظور افزایش عمر یک بنا انجام می‌شود. بازسازی ساختمان جنبه‌های مختلفی دارد و برای شروع، توسط متخصصان بررسی‌های کامل مربوطه انجام می‌شود. در بازسازی، مشکلات ساختاری ناشی از فرسودگی و گذر زمان بایستی برطرف شوند. درواقع، بازسازی ساختمان به‌منظور ایجاد تغییر هر چیزی در یک بنا انجام می‌شود که احتیاج به تعمیر دارد.

بازسازی ساختمان شامل مراحل متعددی می‌شود که عبارت‌اند از:

  • انتخاب نوع بازسازی
  • انتخاب پیمانکار حرفه‌ای و باتجربه
  • تعیین مقدار بودجه
  • طراحی
  • اخذ مجوزهای لازم
  • برنامه‌ریزی دقیق و اصولی
  • تخریب
  • آغاز عملیات بازسازی
  • ارزیابی کیفیت و استانداردهای تعریف‌شده
  • تأیید نهایی

انواع مختلف پنجره چیست؟

برای انتخاب پنجره برای بازسازی ساختمان، ابتدا باید انواع مدل‌های پنجره را بررسی کنید. در ادامه به‌طور مختصر به بررسی چند مدل پنجره برای بازسازی می‌پردازیم.

انتخاب پنجره‌ بلند و قدی در بازسازی پنجره ساختمان

این مدل از پنجره برای بازسازی ساختمان،  مناسب ساختمان‌هایی به سبک دکوراسیون مدرن است. این نوع پنجره‌ها فضای داخلی را روشن و دل‌باز می‌کنند. البته نکته‌ی مهمی که در مورد این نوع از پنجره‌ها باید در نظر گرفت این است که این نوع پنجره برای خانه‌هایی که به‌طور مستقیم از نور خورشید بهره می‌گیرند مناسب نیست و بهتر است از این مدل برای خانه‌های کوچک استفاده کرد.

از ویژگی‌های مهم پنجره‌های قدی از جهت انتخاب به عنوان پنجره برای بازسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دید وسیع به محیط بیرون
  • ورود نور طبیعی به فضای اتاق
  • تهویه و گردش هوا
  • کاهش مصرف نور مصنوعی

پنجره آستین گلس در بازسازی پنجره ساختمان

پنجره آستین گلس پنجره‌ای با شیشه‌های رنگی است که طیف رنگی از نور را در فضای اتاق پراکنده می‌کند. شیشه‌های رنگی در پنجره آستین گلس فیلتری در برابر اشعه‌ی آفتاب مي‌باشد. به همین دلیل این نوع پنجره برای بازسازی بیشتر در مناطق گرمسیری به‌کاربرده می‌شوند. پنجره‌های آستین گلس زیبایی خود را در قاب‌های چوبی بیشتر نشان می‌دهند.

پنجره‌ کشویی در بازسازی پنجره ساختمان

پنجره‌های کشویی بیشتر مناسب اتاق‌های کوچک می‌باشد زیرا در این صورت به دلیل اینکه نیازی به باز شدن درب‌های پنجره نیست، فضای کمتری اشغال می‌شود. از مزیت‌های این مدل از پنجره‌ها این است که می‌توان بدون کشیدن پرده‌ها درب پنجره را باز کرد. در کنار ویژگی‌های مثبت، از ایرادهای مهمی که می‌شود به این نوع از پنجره‌ها گرفت این است که، پنجره‌های کشویی به دلیل وجود ریل‌ها ازلحاظ اتلاف انرژی و ورود سروصدا عایق خوبی نمی‌باشند.

پنجره با اشکال هندسی در بازسازی پنجره ساختمان

در اکثر ساختمان‌های مسکونی از پنجره‌هایی با اشکال هندسی مختلف مانند مربع و مستطیل استفاده می‌شود. اما پنجره‌هایی با قاب‌های مثلثی و چندضلعی نیز می‌توانند نمایی منحصربه‌فرد هم در خارج و هم داخل خانه ایجاد کنند. این مدل پنجره‌ها در تمامی ابعاد موجود می‌باشند ولی استفاده از آن‌ها در بازسازی ساختمان نیاز به کمی خلاقیت دارد.

پنجره برای بازسازی

برای انتخاب پنجره مناسب در بازسازی ساختمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

1. سبک معماری و دکوراسیون خانه

پنجره علاوه بر تأثیری که در مصرف انرژی و تهویه هوای خانه دارد، یک عنصر دکوراتیو نیز محسوب می‌شود. هنگام انتخاب پنجره برای بازسازی، باید به سبک دکوراسیون خانه و نحوه ترکیب آن با وسایل خانه و همچنین نمای بیرونی خانه، توجه کنید. معماری خانه نیز می‎تواند سرنخ‌های مهمی در انتخاب نوع پنجره به شما بدهد زیرا هر خانه‌ای یک سبک طراحی و معماری منحصربه‌فرد خود دارد. درنتیجه اولین و مهم‌ترین نکته در انتخاب پنجره برای بازسازی، توجه به سبک معماری و دکوراسیون خانه است.

به‌عنوان‌مثال برای خانه‌هایی با معماری کلاسیک، می‌توان سراغ پنجره‌هایی با قاب‌های بزرگ و شکیل برای بازسازی پنجره ساختمان رفت که شبکه‌بندی بیشتری دارند. یا برای خانه‌های مدرن، پنجره‌هایی با اشکال هندسی و ساده مناسب هستند. همچنین با انتخاب انواع شیشه مانند شیشه‌های رنگی می‌توان به خانه علاوه بر زیبایی، شخصیت داد.

2. هدف شما و عملکرد پنجره

بسیار اهمیت دارد که پنجره را برای چه هدفی و برای چه مکانی خریداری می‌کنید. مثلاً مدل و نحوه باز و بسته شدن پنجره رو به ایوان یا پنجره رو به خیابان، متفاوت است. اگر قرار است پنجره در یک اتاق کم‌نور و تاریک نصب شود، سعی کنید پنجره بزرگ با شیشه‌های شفاف انتخاب کنید که نور را از خود عبور دهد. اگر در مناطق سردسیر هستید، حتماً پنجره‌های دوجداره یا سه جداره که عایق خوبی در مقابل گرما و سرما هستند، انتخاب کنید.

برای انتخاب درب در بازسازی ساختمان می توانید بر روی کلمه لینک شده کلیک کنید.

3. تهویه مطبوع

یکی از اساسی‌ترین اهداف استفاده از پنجره، گردش هوا و ورود هوای تازه به داخل خانه است. پنجره‌ها دو نوع هستند. پنجره‌های ثابت و متحرک. پنجره‌های متحرک امکان باز و بسته شدن دارند. ولی پنجره‌های ثابت فقط برای عبور نور و زیبایی ظاهری استفاده می‌شوند. برای دستیابی به هر دو هدف سعی کنید در ساختمان از ترکیب پنجره‌های ثابت و متحرک استفاده کنید که هر موقع نیاز بود، به‌راحتی با باز و بسته کردن آن‌ها هوای ساختمان تهویه شود.

4. مصرف انرژی

مهم‌ترین عملکرد یک پنجره، جلوگیری از عبور گرما و سرما و صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. به خاطر ارزان بودن، پنجره بی‌کیفیت انتخاب نکنید، زیرا هزینه مصرف انرژی در بلندمدت بالا خواهد رفت. شیشه‌های دوجداره یا سه جداره بهترین انتخاب برای پنجره هستند و عایق خوبی در مقابل عبور گرما، سرما و سروصدا هستند.

5. متریال قاب پنجره

موادی که در ساخت پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند، اهمیت زیادی دارند. درنتیجه، توجه به آن به‌ویژه بر اساس منطقه‌ای که بازسازی در آن انجام می‌شود مهم است. به‌طور مثال، در مناطق مرطوب استفاده از پنجره‌های چوبی به علت وجود رطوبت و احتمال پوسیدگی، مناسب نیست. در این مناطق، پنجره‌های PVC انتخاب بهتری هستند. همچنین نحوه نگهداری پنجره‌ها نیز اهمیت دارند. مثلاً پنجره‌های چوبی به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند. پس هنگام انتخاب جنس پنجره، به این مورد نیز توجه کنید.

6. شیشه پنجره

امروزه از فناوری‌های جدیدی در تولید شیشه پنجره استفاده می‌شود. سعی کنید برای انتخاب پنجره برای بازسازی، شیشه‌های ضدضربه و مقاوم انتخاب کنید. شیشه‌ها در انواع مختلف با درجه شفافیت مختلف در بازار وجود دارند. اگر نور برایتان خیلی مهم است، شیشه‌های شفاف‌تر را انتخاب کنید. اگر حریم خصوصی خیلی برایتان اهمیت دارد، از شیشه‌های بافت‌دار استفاده کنید. همچنین در انتخاب شیشه پنجره دوجداره یا چند جداره نیز باید دقت کنید تا شیشه‌ای باضخامت و رنگ مناسب انتخاب کنید.

7. چگونگی باز و بسته شدن پنجره

چگونگی باز و بسته شدن پنجره‌ها، متفاوت است. افقی، عمودی، کشویی، از بالا، از پایین یا هردو، اشکالی هستند که پنجره‎ها باز و بسته می‌شوند. شما می‌توانید بر اساس نوع استفاده یکی از این پنجره برای بازسازی را انتخاب کنید.

8. رنگ پنجره

برای انتخاب رنگ قاب داخلی پنجره برای بازسازی، باید به رنگ اتاق و دکوراسیون خانه توجه کنید و رنگی را انتخاب کنید که با آن هارمونی و تناسب داشته باشد. رنگ قاب بیرونی پنجره‌ نیز باید با معماری کلی ساختمان و همچنین خانه‌های اطراف هم‌خوانی داشته باشد.

9. جهت نور خورشید

هنگام انتخاب پنجره در بازسازی ساختمان، به جهت تابش نور خورشید و شدت تابش آن در روز توجه کنید. پنجره‌های رو به آفتاب نور و گرمای زیادی را به درون خانه منتقل می‌کنند. پنجره باید به‌گونه‌ای باشد که نور آفتاب در هنگام طلوع و صبح زود شمارا بدخواب نکند. همچنین اگر زاویه درست را انتخاب کنید، در فصل تابستان ساختمان خنک و در زمستان گرم باقی‌مانده و در هزینه قبوض صرفه‌جویی می‌شود.

10. بودجه

قبل از خرید پنجره برای بازسازی و بازسازی پنجره ساختمان، لازم است مقدار بودجه‌ای که برای بازسازی و نوسازی در اختیار دارید را مشخص کنید. درست است که باید بر اساس بودجه خود پنجره مورد نظرتان را انتخاب کنید، اما حتماً به کیفیت و میزان عایق بودن آن توجه کنید. زیرا پنجره‌های ارزان و بی‌کیفیتی که انرژی را هدر می‌دهند، در بلندمدت هزینه بیشتری روی دستتان خواهند گذاشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا