انواع درب در بازسازی ساختمان

انواع درب در بازسازی ساختمان

در بازسازی ساختمان یکی از قسمت‌های مهم و کاربردی انتخاب در مناسب است که باید به آن توجه ویژه کرد. چه پروژه بازسازی مربوط به نمای خارجی ساختمان باشد، و چه مربوط به بخش‌ها و نماهای داخلی ساختمان باشد، یکی از بخش‌های اساسی که باید مدنظر داشته باشید، درب مورداستفاده است. بنابراین انتخاب درب مناسب جزء مسائل مهم و تأثیرگذار در ساختمان می‌باشد. در ادامه‌ي مقاله با ما همراه باشید تا باهم درباره‌ی انواع درب‌ها در بازسازی ساختمان بیشتر بدانیم.

بازسازی ساختمان چیست؟

بازسازی انجام فعالیت‌هایی به‌منظور حفظ و ماندگاری یک سازه فرسوده و قدیمی است. درواقع هر بنا و ساختمانی که ازنظر ساختار و قدمت، ضعیف باشد و عمر زیادی کرده است، بعد از مدتی به عملیات بازسازی نیازمند می‌شود و باید برای تغییر مصالح و زیرساخت‌های بنا، یا در مواقعی بالا پایین کردن سقف ساختمان و جابجایی دیوارها، ساختمانی مقاوم و محکم در برابر بلاهای طبیعی مانند سیل و زلزله مقاوم ساخت اقدام کرد.

درب ساختمان از چه بخش‌هایی تشکیل‌شده است؟

اجزای اصلی تشکیل‌دهنده درب ساختمان عبارت‌اند از:

1. چارچوب درب

فریم اصلی درب است که به دیوار متصل و بقیه اجزا روی آن نصب می‌شوند.

2. بدنه درب

بدنه درب قسمت جداکننده و قسمت اصلی درب است که با جنس‌های مختلفی در بازار وجود دارد.

3. یراق‌آلات

یراق‌آلات به تزئینات و دستگیره‌ای که روی درب نصب می‌شود می‌گویند. یراق‌آلات متناسب با بدنه در جنس‌ها و طرح‌های مختلفی تولید و به فروش می‌رسد.

درب در بازسازی ساختمان

پروژه های بازسازی درب توسط شرکت رهپویان

بیمه ایران

نصب درب upvc، کاغذ دیواری، نصب کاشی و سرامیک و سنگ، ایزوگام کاری

بانک سپه

بهسازی ورزشگاه اکباتان، درب و پنجره upvc، تهیه و اجرای کف پوش بتنی پلیمری، اجرای رنگ آمیزی

انواع درب در بازسازی ساختمان چیست؟

همان‌طور که گفته شد درب‌ها انواع مختلفی دارند، که در ادامه به‌طور مختصر به بررسی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع درب ساختمان ازنظر جنس

انواع درب ساختمان بر اساس مواد تشکیل‌دهنده آن عبارت‌اند از:

درب چوبی

درب‌های چوبی ممکن است تماماً چوب، ام‌دی‌اف و یا با روکش‌های پی‌وی‌سی، ملامینه، رزین ABS و … باشند. از درب چوبی هم برای فضای داخلی و هم برای فضای خارجی ساختمان استفاده می‌شود. بااین‌حال، برای محیط‌های مرطوب باید توجه داشت که حتماً چوب دارای روکش مناسب ضدآب باشد و در‌ صورت آسیب سریعاً تعمیر شود.

درب فایبرگلاس

برای ساخت فایبرگلاس مواد پلیمری با الیاف پشم‌شیشه ترکیب می‌شوند. الیاف پشم‌شیشه به تقویت فایبرگلاس کمک می‌کنند. فایبرگلاس سبک، مقاوم، غیرقابل اشتعال و ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است و در برابر اشعه ماورای بنفش و مواد شیمیایی مقاوم است. نگهداری از فایبرگلاس در مقایسه با چوب و استیل راحت‌تر است.

درب‌های فایبرگلاس نیز مانند درب‌های چوبی هم برای فضاهای داخلی ساختمان و هم خارجی استفاده می‌شوند. این نوع درب‌ها تغییر شکل نمی‌دهند و با هر سبکی از معماری هماهنگ هستند.

درب ضد سرقت

این درب‌ها به علت تفاوت در جنس و استفاده از پشم سنگ در لایه‌های داخلی، لولا و ساختار کلی در برابر سرقت بسیار مقاوم‌اند. درب‌های ضد سرقت انواع مختلفی دارند. از ساده‌ترین مدل‌‌ها تا مدل‌هایی پیشرفته که برای باز شدن به اثرانگشت، کارت یا رمز عبور نیاز دارند. از درب‌های ضد سرقت تنها برای ورودی اصلی خانه استفاده می‌شود.

درب ضد سرقت در بازسازی ساختمان

درب آلومینیومی

این نوع درب به دلیل سبک‌وزن بودن از درب‌های ساختمانی بسیار پرکاربرد است. از ویژگی درب‌های آلومینیومی این است که مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی از خود نشان می‌دهند. همچنین در برابر تجمع حشرات و باکتری‌ها نیز مقاوم‌اند و بنابراین طول عمر بالایی دارند. علاوه بر این ویژگی‌ها به دلیل اینکه از قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای برخوردارند لذا از این درب‌ها هم به‌عنوان درب داخلی و هم خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

درب هیبریدی

این درب از انواع درب‌های ساختمانی است که ظاهری آن شبیه درب‌های چوبی است ولی جنس آن از فوم است. درواقع این درب‌ها نسل جدیدی از درب‌های چوبی هستند. ازآنجایی‌که این درب‌ها دارای روکش چوبی هستند لذا مناسب برای تمام دیزاین‌ها هستند. علاوه بر زیبایی این درب‌ها بسیار مقاوم و دارای طول عمر بالایی هستند و دلیل آن‌هم جنس داخلی فوم‌ها است. این نوع درب نیز مانند درب‌های چوبی بیشتر مناسب داخل ساختمان‌ها است.

درب شیشه‌ای

از انواع مدل‌های شیشه‌ای در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود. درب‌های شیشه‌ای بیشتر برای فضایی مورداستفاده قرار می‌گیرد که بخواهیم از دید و منظر آن فضا استفاده کنیم. درب‌های شیشه‌ای به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند و اگر بخواهید از آن‌ها برای درب ورودی اصلی استفاده کنید باید از شیشه‌های با مقاومت بالا استفاده کرد. معمولاً این نوع درب‌ها گران‌تر هستند و برای نصب آن‌ها باید هزینه بیشتری بپردازید.

درب‌های استیل

درب‌های استیل ازجمله درب‌های پرکاربرد در بازسازی ساختمان هستند که مقاومت بالایی دارند و همچنین عمر طولانی‌تری هم نسبت به سایر درب‌ها دارند و استفاده از این درب‌ها در فضاهایی که ازنظر امنیتی دارای اهمیت می‌باشند بیشتر استفاده می‌شود.

درب‌های UPVC

درب‌های UPVC را می‌توان در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی ساخت. UPVC نوعی ماده سبک و قابل بازیافت است که در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم است. نگهداری از این درب­‌ها بسیار راحت بوده و عایق خوبی در برابر حرارت و صدا هستند. همچنین از طول عمر بالایی نیز برخوردار هستند. برای نصب درب­ و پنجره­‌های دوجداره نیز از UPVC در پروفیل و قالب درب و پنجره استفاده می‌کنند. استفاده از درب و پنجره دوجداره از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند. همچنین عایق خوبی در برابر صدا هستند.

درب ضد سرقت

درب او دی اف

نوع دیگری از مدل درب چوبی درب‌های ام دی اف هستند که علاوه برداشتن یک کلاف چوبی میانی، از چوب روسی ساخته‌شده و توسط دستگاه سی ان سی و بدون دخالت دست طرح‌هایی بر روی این درب‌ها طراحی می‌شود.

درب‌های ضد حریق

همان‌طور که از نام این درب مشخص است این نوع درب‌ها در برابر حرارت و آتش‌سوزی مقاوم‌اند و آسیب نمی‌بینند. این نوع درب‌ها امروزه به دلیل ممانعت از ورود دود حاصل از آتش‌سوزی به ساختمان‌ها به یکی از رایج‌ترین انواع درب‌های ساختمانی تبدیل‌شده است. لذا علاوه بر اماکن عمومی و نیروگاه‌ها وادارات و بیمارستان‌ها در منازل مسکونی نیز استفاده می‌شود. معمولاً جنس انواع درب ضد حریق از فولاد است. ازجمله قسمت‌های ساختمان که از درب ضد حریق استفاده می‌شود پاگردهایی است که در بین پله‌های اضطراری وجود دارد.

درب‌های ترکیبی

درب‌های ترکیبی از محبوب‌ترین درب‌ها در بازسازی ساختمان است. این درب‌ها متر یال مشخصی نداشته و متریال و جنس آن بسته به دکوراسیون داخلی انتخاب می‌‌شود. در این نوع درب‌ها می‌توان متریال منطبق با محیط موردعلاقه خود را انتخاب کرد.

هنگام خرید درب ساختمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

با توجه به اهمیت درب در بازسازی ساختمان، هنگام خرید آن باید برخی نکات را در نظر گرفت که شامل موارد زیر می‌شوند:

درب ورودی ساختمان:

امنیت درب

امنیت درب انتخابی ساختمان باید به‌دقت بررسی شود. این‌که دربی که انتخاب می‌کنید امنیت بالایی داشته باشد، بسیار موضوع مهمی است.

برای بررسی امنیت درب‌ها به یکسری نکات مهم باید توجه کنید ازجمله مواد و متریال اولیه بکار رفته در درب‌ها، لولاها، قفل‌ها و دستگیره‌ها.

مقاومت در برابر شرایط جوی

مقاومت متریال دربی که خریداری می‌کنید بسیار حائز اهمیت است. قطعاً کسی دوست ندارد دو یا سه سال پس از خرید درب، دوباره به فکر تعویض بیوفتد و یا مجبور به تعمیر یا تغییر رنگ در آن شود. از همین رو توجه به شرایط محیطی بسیار ضروری است.

در بعضی نقاط از کشور، آفتاب سوزان سبب کاهش مقاومت درب و رنگ پریدگی آن می‌شود و در برخی مناطق دیگر، رطوبت سبب زنگ‌زدگی درب‌های آهنی می‌شود. بنابراین باید به دنبال دربی متناسب با ویژگی‌ها و خصوصیات محل زندگی خود باشید.

درب داخل ساختمان:

  • برای حمام و سرویس بهداشتی، بهتر است دربی ضد آب مانند پی‌وی‌سی را انتخاب نمایید.
  • اگر بالکن به درب نیاز دارد، باید دربی با ایمنی بالا را برای این قسمت انتخاب کنید.
  • در صورتی پر سروصدا بودن منطقه ساخت، بهتر است از درب‌های توپر که عایق صوتی و حرارتی می‌باشند استفاده نمایید.
  • برای درب‌های اتاق‌خواب از همه نوع دربی می‌توان استفاده کرد؛ اما درب‌های اچ دی اف و ام دی اف با روکش رنگ‌پذیری که دارند می‌توانند انتخاب مناسب و ایده آلی برای اتاق‌خواب باشد.
  • باید با توجه به شرایط موجود در ساختمان و نوع کاربری درب، مدل و جنس درب را انتخاب نمایید.

قیمت درب در بازسازی ساختمان چقدر است؟

قیمت درب می‌تواند با توجه به انواع آن‌ها، متریال به‌کاررفته در ساخت آن‌ها، ویژگی‌های هریک و اندازه آن‌ها متفاوت باشد و رنج وسیعی از قیمت را پوشش دهد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا