تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان چقدر است؟

تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان چقدر است؟

تفاوت بازسازی و نوسازی

تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان و این سوالات از جمله رایج ترین سوالاتی است که افرادی که قصد بازسازی و یا نوسازی ساختمان را دارند، به دنبال پاسخی درست و منطقی برای آنها هستند.

بسیاری از خانه ها به دلیل گذشتن مدت زمان زیادی از ساخت آن ها، دچار خرابی در قسمت های مختلف شده اند.  که نمی خواهند از ساخت و ساز ساختمان استفاده کنند. درست کردن این خرابی ها به طور سطحی می تواند هزینه های زیادی برای صاحبان خانه به همراه داشته باشد؛ از این رو بسیاری از آن ها ترجیح میدهند با بازسازی و نوسازی خانه ها و ساختمان های خود هزینه ای کلی را بابت تعمیرات صرف کنند.

بازسازی چیست؟

بازسازی شامل چه اقداماتی در ساختمان می‌شود؟

آیا پروژه بازسازی نیاز به مجوز از شهرداری دارد؟

نوسازی چیست؟

رایج‌ترین اقدامات نوسازی چه مواردی هستند؟

فرق بین بازسازی و نوسازی چیست؟

تعمیراتی که ممکن است یک ساختمان نیاز داشته باشد، شامل بازسازی و یا می تواند جزو بخش نوسازی باشد. بازسازی و نوسازی دو معقوله کاملا از هم جدا هستند که جزئی از خدمات عمرانی محسوب می شود و از لحاظ فنی تفاوت های مختلفی با هم دارند.

هر کدام از موارد بازسازی و نوسازی، نیاز به نیروی متخصص مخصوص به خود را می باشند و هر فرد غیر متخصصی نمیتواند این کار را انجام دهد. بحث هوشمند سازی ساختمان را می توان با نوسازی خانه پیاده کرد. 

بازسازی و نوسازی ساختمان

بنابراین با توجه به مطالب بالا و قبل از هرکاری باید با  تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان آشنا شوید. تا بتوانید هر کاری را به متخصص خود بسپارید.

در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان و اقدامات مخصوص دکوراسیون داخلی صحبت کنیم. بنابراین با ما همراه باشید و در صورت سوال می توانید با مهندسین شرکت رهپویان صنعت تماس بگیرید.

ارتباط با مهندسان شرکت رهپویان صنعت

برای دریافت مشاوره در زمینه بازسازی و نوسازی ساختمان از مهندسین رهپویان صنعت می توانید بر روی آیکون بالا کلیک کنید.

منظور از تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان چیست؟

بازسازی ساختمان  و محوطه سازی ساختمان یکی از مواردی است که ممکن است به گوش خیلی از ما ها خورده باشد. به مجموعه اقداماتی فنی که به منظور افزایش عمر و دوام ساختمان ها انجام می شود بازسازی می گویند.

در بازسازی ساختمان، بخش هایی که آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارد توسط متخصص بازسازی می شود.  از بازسازی می توان هم در ساختمان های قدیمی و هم در ساختمان های نوساز استفاده کرد.

با توجه به توضیحات بالا، می توان گفت بازسازی ساختمان بیشتر شامل ایجاد تغییرات کلی مانند ایجاد سقف کاذب و تعمیرات اساسی ساختمان حساب کرد.

بازسازی ساختمان شامل چه  اقداماتی می شود؟

  • تغییرات تاسیسات ساختمان ( تغییرات سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان، تغییرات سیستم لوله کشی و..)
  • ایجاد یا برداشتن دیوار های مزاحم در ساختمان و خانه ها
  • ایجاد تغییرات در کف ساختمان
  • تغییرات و طراحی نمای ساختمان
شرکت-های-بازسازی

این مواردی که در بخش بالا گفتیم، جزو مهمترین مواردی است که همه آن ها شامل بازسازی ساختمان می شود. با توجه به این موارد تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان در  پروژه ها ی ساخت و ساز کاملا مشخص است.

از این رو می توان گفت اگر پایه و بنای خانه قوی و محکم است، با استفاده از بازسازی می توان هزینه کمتری نسبت به ساخت ساز مجدد آن صرف کرد.

آیا برای بازسازی نیاز به دریافت مجوز از شهرداری است؟

همانطور که در قسمت بالا درباره انواع اقدامات بازسازی صحبت کردیم، از این رو انجام بسیاری از این اقدامات نیاز به دریافت مجوز از سمت شهرداری را دارد.

برخی از اقداماتی که نیاز به دریافت مجوز از شهرداری می باشد، به شرح زیر است:

دریافت مجوز از شهرداری برای بازسازی
  • تخریب دیوار ها و یا ایجاد تیغه های داخلی در ساختمان.
  • جابه جا کردن بخشی هایی در ساختمان. ( برای مثال جا به جا کردن سرویس بهداشتی در ساختمان )
  • جا به جا کردن راه پله های ساختمان
  • جابه‌جایی دیوار‌های پارکینگ

این موارد بخشی از مواردی است که انجام هر یک از آنها نیاز به دریافت مجوز از شهرداری می باشد و در صورت عدم دریافت مجوز شما مستلزم پرداخت جریمه سنگین به شهرداری و تخریب قسمت های ایجاد کرده در ساختمان می شوید.

با توجه به موارد بالا می توان گفت بازسازی باید توسط یک فرد متخصص و بر اساس مجوز های دریافتی از شهرداری انجام شود. زیرا در صورت انجام یک کار اشتباه ممکن است منجر به خرابی  و یا ریزش خانه شود.

نوسازی ساختمان چیست؟

اگر بخواهیم بخش نوسازی را بر اساس کلمه آن معنی کنیم، به معنای نو کردن خانه و یا ساختمان است.یعنی بسیاری از افراد با انجام فرایند نوسازی سعی می کنند که شکل و ظاهر ساختمان خود را از حالت قدیمی به حالت جدید و مدرن تغییر دهند. 

بنابراین اگر ساختار و تاسیسات ساختمان، هیچ مشکلی نداشته باشد و تنها قصد تغییر را برای ایجاد نمایی نو در نما و فضای داخلی ساختمان می خواهید، باید از افراد متخصص در بخش نوسازی ساختمان استفاده کنید.

چه اقداماتی جزو بخش نوسازی ساختمان می شود؟

نوسازی ساختمان
  • ایجاد تغییراتی در طراحی داخلی ساختمان
  • ایجاد کارایی برای فضاهای قناس و بی کارآمد
  • تغییر پوشش دیوارها، مانند  رنگ آمیزی و یا نصب کاغذ دیواری جدید
  • ایجاد تغییرات در پوشش کف ساختمان
  • تغییر دکوراسیون آشپزخانه
  • تعویض کابینت های آشپزخانه
  • نصب سقف کاذب
  • تعویض و نصب شیرآلات جدید
  • تعویض دستگیره درها و یا خود در ها
  • تغییرات در نورپردازی ساختمان

این موارد جزو مهم ترین اقدامات نوسازی خانه ها می باشد. که اگر شما قسمت بالای مقاله را نیز مطالعه کرده باشید، می توانید به راحتی تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان را تشخیص دهید.

بنابراین اگر ساختمان از نظر دوام و استحکام مشکلی نداشته باشد، نوسازی و بازسازی ساختمان می تواند بسیار مقرون به صرفه و کاملا منطقی تر نسبت به سایر روش ها باشد.

بازسازی و نوسازی ساختمان می تواند چه دلایلی داشته باشد؟

دلایل ایمنی

بسیاری از خانه ها به دلیل گذشتن زمان زیادی از ساخت آن ها، ممکن است استحکام خود را از دست دهند و یا گاهی دیده می شود که بخشی از قسمت های ساختمان شروع به تخریب می کنند.

از این رو این مورد می تواند برای افرادی که در آن جا زندگی می کنند، بسیار خطرناک باشد. بنابراین می توان گفت، مهم ترین دلایل بازسازی ساختمان ها، افزایش ایمنی آن ها است.

دلزدگی و یکنواختی محیط

بسیاری از افراد وقتی سالیان زیاد در یک محیط زندگی می کنند، ممکن است از آنجا خسته شوند و تصمیم به تغییر خانه خود شوند. 

با توجه به این موضوع که تعویض خانه می تواند هزینه های زیادتری نسبت به بازسازی داشته باشد، از این رو انتخاب بازسازی می تواند بسیار به صرفه تر باشد.

چرا بازسازی کنیم

خرابی بخش تاسیسات ساختمان

یکی از مهم ترین بخش های تاسیسات هر ساختمانی، بخش لوله کشی آن است. امروزه در بخش انواع لوله و اتصالات تغییرات بسیاری ایجاد شده است و دیگر مانند زمان های قدیم دیگر از لوله و اتصالات آهنی و یا فلزی برای لوله کشی استفاده نمی کنند.

از این رو با توجه به ساختار و جنس لوله های بسیاری از ساختمان های قدیمی، ممکن است هزینه های زیادی را بر دست مالکان ساختمان بگذارد. بنابراین با انتخاب بازسازی ساختمان و تعمیر و یا تغییر تاسیسات لوله کشی ساختمان می توان در صرف هزینه های اضافی صرفه جویی کرد.

تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان

در قسمت بالا ما سعی کردیم هر کدام از موارد بازسازی و نوسازی ساختمان و اقداماتی که شامل آن ها می شود را به طور دقیق توضیح دهیم.

همانطور که گفتیم، بازسازی شامل فعالیت هایی می شود که سبب افزایش استحکام و دوام ساختمان می شود. از این رو می توان گفت تمام عواملی که سبب افزایش طول عمر ساختمان می شود را جزو بخش بازسازی ساختمان دسته بندی می کنند.

از دیگر تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان می توان به این مورد اشاره کرد که در نوسازی ساختمان بر خلاف بازسازی، عملیات هایی که سبب تغییرات ظاهری ساختمان های قدیمی می شود، انجام می شود.

در نوسازی ساختمان، ممکن است ظاهر ساختمان تا حد زیادی تغییر کند به طوری که شما نتوانید قبل و بعد آن خانه را تصور کنید. 

از دیگر تفاوت ها  می توان به هزینه بازسازی ساختمان آن ها اشاره کرد.

حالا با توجه به آشنایی با تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان ، می توانید راحت تر تصمیم به انجام آنها بگیرید. و با توجه به اینکه برخی از فعالیت های بازسازی و نوسازی مشترک می باشد، شاید برای شما سوال پیش آید که بازسازی بکنیم یا نوسازی؟

در ادامه به توضیح پاسخ این سوال می پردازیم.

برای اینکه متوجه شوید که برای ساختمان شما نوسازی بهتر است یا نوسازی، می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید. شما می توانید با مراجعه به وبلاگ رهپویان صنعت با موضوع نوسازی ساختمان بیشتر آشنا شوید.

  • بودجه
  • انتظار شما از تغییر
  • مشورت با کارشناسان
تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا